Default principles |
---|
Systemet er baseret på 5-Card Major med store NT'er som viser 15-17 HP Balancerede - Det er tilladt at have en dårlig 5-farve i major. De vigtigste principper for systemet er
|
Offensive bidding |
---|
OFFENSIVEN Åbner 1-trinnet Der spilles med sunde og naturlige åbninger. 1♥/♠ viser altid 5-farve. 1 NT er 15-17 og kan indeholde en dårlig 5-farve i major. Åbning 1♣ er enten en 12-14 NT eller naturligt. 12-14 NT kan ikke indeholde major 5-farve, men kan godt have 6-farve i klør, eller 5-farve i ♦. Med en dårlig hånd kan man åbne 1♣ med 5-5 i sort, dog vil man i 3. hånd ofte foretrække at åbne med 1♠. Der skelnes sjældent på farvekvaliteten, dog vil 3. håndsåbninger ofte være udspilsdirigerende, hvis det er minimumsåbninger. Med marmic fordelingen 4-4-1-4 åbnes med 1♣, og andre marmic-hænder åbnes med 1♦. Efter 1 ♥ viser genmelding 1NT 15-17. Efter åbning 1♥/♠ og 2 over 1 svar (GF) viser 2NT 15-19 (3♣ er checkback) - her viser spring til 3NT 12-14 jævne. 2-trinnet 18-19 jævne ligger under 2♣, det er her muligt at stå i 2♥/♠ idet svarer laver transfer med 0-5 hænder. 2♣ indeholder også stærke balancerede hænder, samt alle udgangskrævende hænder, der ikke har ♦ som primær farve. 2NT på 2♣-åbningen viser 5 kontroller, og endelig er det muligt at vise en 22+ ubalnaceret hånd under 2♣ 2♦ er Multi - svag med en majorfarve, stærk balanceret eller krav med ♦ - Der anvendes 2NT som stærkt relæ med krydsvendte svar (Plauken). 2 Major viser 4-farve med længere minor, her er 2NT et stærkt relæ, hvor 4 i viste minor fastlægger minorfarven som trumf, mens alt andet er med fokus på majorfarven. 2 NT viser begge minor og under en åbningshånd. Her bruges korresponderende major til at undersøge håndtype etc. 3-trinnet Der spilles med spærreåbninger efter 2-3-4-5 reglen. Spærreåbninger på 3-trinnet med 6 farve i første og anden hånd forekommer på ellers flawless hænder. I tredje hånd er der mere råderum. Spærrestilen i 1. hånd alene ude er aggressiv. Følgende elementer er flaws på spærrehænder:
4-trinnet På 4. trinnet spilles Namyats: 4♣/♦ i 1. og 2. position vises en konstruktiv 4♥/♠ åbning:
4 NT spørger efter specifikke esser Svarer Minor-åbninger Der anvendes transfersvar på 1♣, og en form for omvendt minor. 1♠ viser 6-8 HP, eller ♦-farve. Efter transfersvar og accept, der viser præcis 3-kortsstøtte og 12-17, kan svarer springe til 2NT, der lover 5-farve i major og få beskrevet håndtypen. Her vil tillægshånden melde på 4-trinnet enten en splint eller genmelding af minorfarven, der viser 6-3-2-2. Har åbningshånden støtte viser 2 Major, 7(8) tabere, mens 3 Ma viser 6 tabere, og 4 Ma viser 5 tabere. Med 4 tabere eller færre afgives enten en splint eller der meldes 2 NT, der benægter kortfarver. Gameforcing hænder med major og længere minor, vil normalt vise minorfarven først, for senere at reversere og på den måde vise fordeling. 1♣-1NT er naturligt 9-11 med hold i begge major, og ikke inviterende overfor en evt. 12-14 NT Efter omvendt minor på åbning 1♣/♦ anvendes trinsvar (Se nedenfor). Dog er der efter 1♣-2 ♣ et ekstra trin idet 2 ♦ viser 12-14 NT - herefter naturlig fortsættelse. Efter åbning 1♦ er 2♣ udgangskrav med mindre, der genmeldes 3♣. Efter minoråbning er spring til 3♥/♠ inviterende, mens spring til 4♥/♠ er naturligt. Hvis svarer har 5 i minor og 4 i major, meldes minor-farven først, såfremt hånden er stærk nok til at reversere, og dermed kræve til udgang - Bemærk dog muligheden for at springe til 2♥/♠ efter minoråbning, der viser åbningsfarven med præcis 4-farve i majorfarven. Efter åbning 1♣ er spring til 3♦ inviterende overfor 12-14 NT. Major-åbninger På major spilles 2NT som gameforce, samt Bergen raises (3♣ bedre end 3♦). Spring i modsat major er limitstøtte med 3-kortsstøtte. På majoråbning er ny farve på 2-trinnet udgangskrav, og 1 NT er derfor 6-11(12). Der spilles en form for checkback efter svaret 1NT, hvor 2 ♣ enten er 16+, eller naturligt. Efter forhåndspas bruges Omvendt Toronto på majoråbninger, mens ny farve ikke længere er udgangskrav, men bare 10-11 - svaret 1 NT er dermed heller ikke længere krav. Efter åbning 1 Major er genmelding af NT 15-17 (eller 15-19 efter GF) 1NT-system 1NT-systemet er baseret på marionet-stayman og transfer. 2♠ er en slags minorstayman. 3-trinnet er sleminviterende transfers. Systemet anvendes også efter indmelding 1NT i alle poistioner 2NT-system 2NT-systemet er baseret på Amerikansk Stayman, Transfer og minor-stayman. 4-trinnet er transfer på sleminviterende hænder. 3NT-system 3NT-systemet er Baron og Flint (4♦ er en svagt hånd). Ny farve er sleminviterende, og åbner kan afslå med 4NT, men acceptere ved at svare som om der var spurgt med RKCB-1430. I Baron-sekvenser vises fit ved at melde på 5-trinnet, der samtidigt er svar som om der var spurgt med RKCB-1430 Svar på Multi 2♥/♠ er pass correct, mens 3♥/♠ er naturligt med egen farve. 2 NT er et stærkt relæ, hvor der anvendes X-vendte svar. 3♣/♦ er inviterende over for den svage major. 4♣/♦ forventer en svag major og beder om henholdsvis overføring (4♣) og direkte visning af multifarven (4♦). 4♥/♠ er ønske om at spille med egen farve. Svar på åbning 2♥/♠ 3♣/♦ er pass correct, mens 2 NT er et stærkt relæ, som også indeholder den gode invit. 3♥/♠ er naturligt og mild invit Svar på 2NT 3♣/♦ er naturligt, mens 4♣/♦ er spærrende. 3♥/♠ er sleminvit med den korresponderende minorfarve, mens 4♥/♠ er ønske om at spille. Spærreåbninger Ny farve er som udgangspunkt krav. Efter spærreåbninger spilles RKC (4♣ spørger, dog 4♦ efter en 3♣-åbning) med reduceret svar, første trin er 0, derefter 1 es uden, 1 es med trumf dame, 2 esser uden, 2 esser med trumfdame (som altid bør være præcis EKD i trumf). 4. farve 4. farve er udgangskrav. I situationer, hvor der allerede er skabt udgangskrav og det er muligt at melde 2NT bruges det til at vise hold i 4. farve, mens 4. farve melding vil benægte hold. Efter 4. farve er genmeldingen af åbningsfarven skraldespandsmeldingen. I de sekvenser der allerede er benægtet 3-kortsstøtte vil støtte til svarer typisk vise Hx Åbners spring til 2 NT Viser primær støtte og en hånd med maks 4 tabere. Det vil typisk være en 5-4-2-2 hånd med 18-20, idet der ellers vil blive afgivet en splint. Principper efter omvendt minor og 2 NT på major Der anvendes trinsvar efter følgende struktur:
Majorstøtte Der spilles med langfarvetrialbids, hvilket også kan bruges på slemgående hænder Reversrelæ Revers fra åbner er 16+, og vi spiller med reversrelæ for at kunne afgøre om vi skal i udgang. Principperne er som følger: Vi spiller det i disse 4 sekvenser
Når svarer har vist svaghed, kan åbner ligeledes melde relæ-farven for at afblæse udgangsforsøg. Derefter dribles til bedste kontrakt. Som positivt svar til reversmeldingen har man som svarer følgende muligheder
Efter 2 NT på en reversmelding Svarers muligheder er følgende:
Svarers 2. melding Som udgangspunkt er ny farve altid krav, og det betyder at spring i 3. farve er splint med støtte til sidst meldte farve. Vi spiller også med at spring i 4. farve er splint med støtte til 3. farve - og generelt viser splint 4-kortsstøtte med mindre det specifikt er benægtet tidligere i meldeforløbet. Normalt vil støtte til åbningsfarven i 2. melderunde være krav med 3-kortsstøtte, med mindre det er en naturligt præference. Dog er meldeforløbet 1♥-1♠-2x-3♥, præcist inviterende, med 3-kortsstøtte og typisk en god 6-farve i ♠ Slemundersøgelser Der anvendes RKCB-1430 og Voidwood, tilsat splinters og cuebids. I sekvenser, hvor der er fundet major-fit bruges 3NT som non-serious slemforsøg, og CUE-bids bliver dermed tvungne, hvis de kan afgives under trumffarven - dette gælder i alle situation, hvor der er en kendt 8-kortsfit af begge parter. Er fitten i ♥ er der byttet rundt på 3NT og 3♠, så 3♠ er Non-serious, mens 3NT er Cue/splint i ♠. Vi spiller 4NT som RKCB-1430 på alle trumffarver Når man spørger efter trumfdame meldes trumffarven uden trumfdamen billigst muligt, og andre meldinger viser noget ikke tidligere vist + trumfdame. Hvor både 5 NT og 6 i trumf er en mulighed lover 5 NT tillæg i form af lavhonnører. Som svar på 5 NT som lover det hele vises ikke tidligere viste kontroller, og det gælder i resten af meldeforløbet Når spørger ikke melder 5 NT, men ny farve, er det spørgsmål efter 3. omgangskontrol, og reelt kun 2 mulige svar, 6 eller 7 i trumffarven. bemærk dog at det i given kontekst bare viser en ikke vist kontrol. De samme principper anvendes også i forbindelse med VoidWood og RKC på spærremeldinger. Ligger svaret på RKCB-1430 over trumffarven er 5♠ altid transfer til 5NT, så vi kan stå i 5NT, hvis der mangler 2 Esser. Det bør dog tilstræbes at vi ikke kommer i den situation ved at lade den rigtige hånd spørge. Det kan fx. være at afgive et CUE på 5-trinnet i stedet for at spørge, som logisk må vise at man ikke kan tåle alle svar på RKCB-1430. Splint Der anvendes splint i mange situationer, og især, hvor det er muligt at afgive krav på anden måde vil et spring være splint. Med mindre det specifikt er benægtet viser en splint altid mindst 4 trumfer. Transfersekvenser Især i forbindelse med NT-systemerne spilles der transfer, og der skelnes mellem 2 typer af transfer. Sleminviterende transfer Øvrige transfers For de sleminviterende transfers som fx. 1NT - 3♥, der er sleminvit med ♠, gælder princippet at accept af transfer viser mindst mild interesse, mens billigste NT-melding er afslag. Ny farve er typisk en stiktagende farve, fx EKDxx - som tommelfinger regel er længde + antal tophonører mindst 7. Der spilles derefter naturligt, og ikke med genoverføring For øvrige transfers gælder at accept af transfer typisk er det dårligste man kan melde, mens brud af transfer viser fit og CUE i den meldte farve - i denne situation spille med genoverføring - melder hånden der skulle lave genoverføring i stedet farve, er det et CUE i den underliggende farve. Der spilles med genoverførimg også selv om det hidtidige meldeforløb alligevel har placeret kontrakten på den forkerte hånd (for at minimere huskestoffet). |
Disturbed bidding |
---|
FORSTYRRET MELDEFORLØB Især efter åbningen 1♣, der jo enten er naturlig eller 12-14 jævne kan det være svært at forsvare sig mod spærremeldinger, så der er aftalt følgende 1 : Efter 1♣ - (3X) - er overmelding 4X altid en god 5♣ (sleminvit) melding. Åbner kan afgive CUE med slemegnede kort, idet han forventes at have 12-14 bal. 4NT er afslag med godt hold
Mod indmelding 1 NT i sandwich positionen spiller vi helt naturligt, dvs. D = tillæg typisk reversstyrke
Efter 1♦-2♦ - og indmelding 2♥/♠
Ved højere indmeldinger benægter Pas stopper i farven, mens D viser 1. omgangskontrol og melding viser 2. omgangskontrol
Ved højere indmeldinger gælder for hånden i 2. position, Pas benægter stopper i farven, men interesse for at strafdoble eller melde videre, mens D viser 1. omgangskontrol og melding viser 2. omgangskontrol. Melding af game - hvis indmeldingen ligger under vores game - viser en hånd, der ikke er interesseret i at strafdoble, og typisk har længde i trumf og ikke kontrol i indmeldingsfarven. I 4. position er dobler advarende / straforienteret, mens CUE/RKCB-1430 lover kontrol i farven. Igen er melding af vores game en hånd, der ikke er interesseret i at melde videre. Ofrer modstanderne mod vores udgang er pas inviterende til at melde videre, mens dobler er advarende fra begge hænder.
2♣ - (2x) – pas –( pas)
2♣ - (D) – pas –(pas)
2C - (2x~tvetydigt)
Efter indmeldinger på 4-trinnet er pas nærmest en gammeldags afmelding og dobling en positiv hånd med mindst 2 kontroller og 7HP. Ny farve på 5-trinnet viser mindst 2 tophonnører sjette. Konkurrerende meldeforløb I konkurrerende meldeforløb vil doblinger som udgangspunkt være oplysende, men med mulighed for at makker ændrer dem stil straf. RD vil som udgangspunkt vise interesse for at strafdoble Vi følger ret kraftigt loven i konkurrencesituationer Udgangsinviterende Dobling
Bliver svaret på RKCB doblet udspilsdirigerende, viser pas stadig sleminteresse, men uden kontrol, men makker må overtage, alternativ RD og bede RKC-melder genoptage slemundersøgelserne. RD vil være forslag til at spille. Spørger kan bruge den sædvanlige spørgemelding efter trumf dame etc, og dermed vise at udspillet ikke er bekymrende.
|
Defensive bidding |
---|
DEFENSIVEN Indmeldinger Den simple indmelding i farve dækker et vidt spektrum af hænder, lige fra svage udspilsdirigerende melding i gunstig zone til relativt stærke hænder, der ikke egner sig til en oplysningsdobling. Foruden zonestillingen har også den spærrende effekt indflydelse på minimumskravet til indmeldingen. F.eks. behøver indmeldingen 2♣ ikke at være så "sund" efter åbning 1♦ som efter åbning 1♠. Ny farve efter indmelding er krav - dog ikke fra en makker, der har passet. I situationer, hvor der meldes ny farve på højt niveau fra svarer til en indmelding, vil det som hovedregel vise en farve / udspilsdirigerende, og vise støtte til indmelders farve. Meldingen skal hjælpe til at afgøre om der skal ofres, strafdobles osv. Er der dobbeltfir vil der som hovedregel være flere stik end loven foreskriver. Indmeldinger opdeles i 3 intervaller 8-11, 12-14 og 15-17, så ny farve efter indmelding, vil typisk være (9)10+, og indmelder beskriver i bedst muligt omfang i hvilket af de 3 intervaller hånden befinder sig i. Vi har defineret overmelding i åbningsfarven på 2-trinnet, som den hånd, der ikke har en beskrivende melding, og såfremt åbningsfarven kan meldes billigere end indmeldingsfarven vil genmelding af indmeldingsfarven altid vise 6-farve. Springstøtte af indmeldingsfarven er spærrende. Spring i åbningsfarven er Mixed raise (7-10 med 4-kortsstøtte), mens spring i andre farver er splint. Efter stærke støttemeldinger (overmelding, splinter) og efterfølgende melding af udgang er der skabt kravtempo, hvis modparten ofrer, men det skal være klart at det er et offer. Efter major-indmelding 1♥/1♠ er 2NT mindst inviterende med 4-kortsstøtte, mens overmelding af åbningsfarven er mindst inviterende, typisk med 3-kortsstøtte. Overmelding i svarfarven efter 1 over 1 er naturligt med gode kort. F.eks (1♥)-P-(1♠)-2♠ = Naturligt. Åbnes med 1 Minor som et led i 5-card major eller lignende system vil overmelding af minorfarven i 4. position ligeledes være naturligt. Indmelding 2NT med eller uden spring viser de to laveste farver (dog ikke i 4. hånd efter 1X - P - P). Hvis 2NT dobles er RD SOS, mens P er slutbudsforslag. Efter modpartens NT-åbning og overføring viser melding i overførerens farve mindst 5-5 i major/minor, 2 NT begge minor, mens dobling viser den "meldte" farve. Pas efterfulgt af en senere dobling er oplysning. Specielt gælder også (1♣) - P - (1♠) - P (1NT) - 2♣ Naturligt Indmelding 1 NT Indmelding 1 NT i 2.hånd viser 15/16-18 hp. Herefter benytter svarer NT-systemet (inkl. Lebensohl). RD er flugt efter strafdobling, alt andet naturligt, dette gælder både fra indmelder og svarer. Også efter (1X) - P - (1Y) viser meldingen 1NT 15/16-18. I 4. hånd viser 1NT 11-14 Hp, og NT-systemet anvendes også her. (RD er flugt) I 4. hånd viser spring til 2NT 19-21 Hp, og der anvendes normalt 2NT-system. Efter dobling og NT-melding anvendes NT-systemet ikke, men i stedet naturlige principper. Springindmeldinger Alle spring i ny farve er naturlige og spærrende. Som udgangspunkt anvendes 2-3-4/5 reglen. Svage spring benyttes også efter modpartens spærremeldinger og efter åbning 1NT. Svarers direkte støtte til springindmeldingen er spærrende, mens overmelding mindst inviterende med støtte, ny farve er naturligt krav og NT-meldinger naturlige. Michaels Cuebid Simpel overmelding af en minorfarve viser begge majorfarver (mindst 5-5) og som udgangspunkt under åbningsstyrke. Overmelding af en majorfarve viser mindst 5-5 i modsat major + ubekendt minor. 2NT spørger efter styrke og fordeling, hvor der anvendes multi-svar (X-vendt).
Spring til 3-trækket i åbningsfarven spørger efter hold i denne og viser en ubekendt gående farve med sidestyrke. Spring til 4-trækket i åbningsfarven viser en meget skæv hånd med de 2 højeste umeldte farver. Efter 1 over 1 eller 2 over 1 af modstanderne viser overmelding i åbningsfarven en begrænset 2-farvet hånd, mens 2 NT viser en stærkere ditto. F.eks (1♥)-P-(1♠)-2♥ = Begge minor, hvor 2 NT ville vise bedre fordeling, og 1 NT som bekendt er naturlig. Oplysningsdoblinger Almindelige oplysningsdoblinger anvendes efter fjendens naturlige åbninger 1♣ - 4♥. Honnørstyrken kan være begrænset med god fordeling. Som udgangspunkt viser oplysningsdobling interesse i at spille i de tre umeldte farver, men den kan også afgives med stærke en el. tofarvede hænder. Med ideel fordeling (4-kort i alle umeldte farver) er styrken min 10 hp, mens hænder, der ikke er modtagelige i alle umeldte farver bør indeholde mindst 17/18 hp. Med 5-farve i major foretrækkes en simpel indmelding frem for oplysningsdobling, medmindre hånden er stærk nok til en ny frivillig melding efter doblingen. Svar på Oplysningsdobling Spring i ny farve viser på 2 trækket 7/8-10 hp og mindst 4-farve, på 3-trækket 9-11 hp og oftest 5-farve. Dobbeltspring er kraftigt inviterende med mindst 5-farve. 1/2 NT viser h.h.v. 8-10, 11-13 hp med hold i modpartens farve. Overmelding i åbningsfarven skaber kravtempo. Dobleren melder med minimum 2 ♥/♠ før 3 ♣/♦, selv med 4-5. Nye farver opretholder kravet, mens genmeldinger, støtter, præferencer og sans-meldinger ophæver dette. Svarhåndens overmelding er krav til 2NT eller farveoverenskomst. Hvis 3. hånd melder er svarerens D af støttemeldinger t.o.m. 3♥ svar D, mens D af højere støtter er styrke D. Dobling af NT og ny farve er straf. Efter 3. hånds RD viser alle direkte meldinger (også spring) begrænset styrke. Med gode kort passes eller overmeldes. Senere meldinger af dobleren Med undtagelse af 2♣/♦ på svaret 1NT viser doblerens frivillige bud altid gode kort. Billigste NT-melding efter minimumssvar viser ca. 19-21 hp og spring i NT ca. 22-24. Efter positivt svar er alle frivillige meldinger fra dobleren (med undtagelse af støtte) udgangskrav. Specielt gælder dog at overmelding af dobleren viser 3-kortsstøtte, og er gamekrav undtagen hvis svarer genmelder egen farve uden spring. F.eks (1♦)- D -(P) - 1♥ (P) - 2♦ = 3-kort ♥, udgangsinvit (1X) - P - (1Y) - P (1NT) - P - (P) - D = Straf (1X) - P - (1 NT) - P (P) - D = Straf, typisk med (X) bagpå. Efter 4. håndsdobling er viser billigste NT-melding 15-17, idet 1NT er 11-14 og spring til 2NT er 19-21 hp. Doblinger Terminologien er lidt uklar her, men desuden anvendes kunstige D i følgende situationer : Svar Dobling 1♥ - (D) - 2♥ - (D) Mindst konkurrerende uden god melding. F.eks. 2-3-4-4 fordeling. Øvrige doblinger Der anvendes mange forskellige doblinger, og egentligt sjældent strafdoblinger. Der forskellige doblinger er Konkurrence Dobling 1♣ - (1♦) - 2♣ - (D). Umeldte farver + lidt fit til makker) Max. overcall Dobling 1♠ - (4♥) - 4♠ - (P) - P - (D). Gode kort med interesse for at melde videre. Snap-dragon Dobling 1♣ - (1♦) - 1♠ - (D). Den umeldte farve + lidt fit til makker. Div. forsinkede opl. Doblinger 1♠ - (2♥) - 2♠ - (P) - P - (D) Tillæg, typisk 1-6-3-3 Rosenkrantz redoblinger Når modparten dobler en indmelding negativt viser RD enten Es, Konge eller Dame, Hånden der RD har ikke en naturlig støtte i indmeldte farve, enten da det er double, eller fordi, der ikke er HP nok til en støtte Andre principper Når modparten har meldt og støttet hinanden er dobling som udgangspunkt kunstig. D "i plads" er kunstig. Når makker har meldt NT nat. er dobling oftest straf, og D af modpartens nat. kravmeldinger er kunstig. Mod Bergen er dobling af den svage Bergen oplysning af majorfarven, mens dobling af den gode Bergen er farvevisende. 3. dobling er som udgangspunkt altid straf. Lebensohl Lebensohl anvendes efter oplysningsdobling på 2 trinnet. Har hånden der dobler sagt pas er 2NT dog scrambling Efter 2Ma - D er der følgende svar
Mod svag 2♦ gælder
Udspilsdirigerende doblinger På slemniveau anvendes Lightner-doblinger, men i nogle situationer kan samme princip anvendes på lavere niveauer. Fx vil strafdoblinger efter spærremeldinger meget ofte være interesseret i trumfninger i spærrefarven. Doblinger af NT-kontrakter er som udgangspunkt straf, og hvis der ikke på anden måde er indikeret et udspil vil udspil i bordets først meldte farve være indikeret. 1X - (P)- 1 NT - (P) - (P) - D, som vil være forslag til straf med forventning om udspil i farven X Det betyder også at man kan være tvunget til at melde 1♥/♠ i første melderunde, idet det ikke er muligt at balancere med en Dobling i næste melderunde. Forsvar mod åbning 1 NT
Leaping Michaels Mod svage 2-åbning spiller vi Leaping Michaels, som viser 5-5 i farven og modsat major. Mod Multi gælder specifikt at 4 mi første gang viser ♥, mens man med ♠ må vente en melderunde. Mod 3♥/♠ spærreåbninger spiller vi Non-Leaping Michaels, så 4 Mi er naturligt og viser 5-farve i den modsatte major. Som svarer til Leaping Michaels kan man enten melde slutkontrakten, eller bruge RKCB-1430 med minor-farven som trumf, mens et CUE vil fastlægge major-farven som trumf Efter åbning 1NT, hvor næste hånd melder en major-farve ind spiller vi også med Leaping Michaels. Rev. Crowhurtst Mod Multi og tilsvarende åbninger på 2-trinnet er der fokus på at kunne strafdoble modparten. Dobling viser derfor en balanceret hånd med (12)13-16 eller 17+, mens indmelding 2NT er 17-19. Indmeldinger er naturlige, og typisk begrænset til 16 HP |
Udspil |
---|
SPILLEKONVENTIONER Udspil mod farvekontrakter Standardudspil er:
Udspil mod sanskontrakter
Dog kræves afblokkering af underliggende honnør, hvis denne haves. F.eks. K fra E,K,B,10 og D fra K,D,10,9. |